Miętne w sercu Europy. Podsumowanie mobilności edukacyjnej Erasmus+ we Włoszech
W dniach 1–12 maja 2025 roku, realizowaliśmy projekt mobilności edukacyjnej w ramach programu Erasmus+, numer 2024-1-PL01-KA121-SCH-000200653. Naszym partnerem była włoska instytucja Volta Società Cooperativa z siedzibą w Udine. Dodatkowe dwa dni przeznaczyliśmy na podróż.
W mobilności wzięło udział 29 uczniów klas III technikum, kształcących się w zawodach: technik hotelarstwa, technik handlowiec, technik architektury krajobrazu, technik żywienia i usług gastronomicznych, technik spedytor, technik pojazdów samochodowych, technik mechanizacji rolnictwa i agrotroniki oraz technik odnawialnych źródeł energii.
Naszym celem było przede wszystkim rozwijanie kompetencji językowych. Uczniowie przez cały pobyt porozumiewali się w języku angielskim, zarówno podczas zajęć projektowych, jak i w codziennych sytuacjach. Równie ważne było doskonalenie umiejętności współpracy w grupie międzynarodowej, kompetencji cyfrowych oraz świadomości kulturowej. Zależało nam, by uczniowie nie tylko poznali inny kraj, ale też ćwiczyli odpowiedzialność, samodzielność i elastyczność w działaniu.
Zajęcia zostały zaplanowane w formule projektowej. Uczniowie, pracując w międzynarodowych zespołach, przygotowywali materiały promujące region Friuli-Wenecja Julijska. Opracowywali treści, przygotowywali materiały wizualne, prowadzili dokumentację fotograficzną i organizowali materiały do prezentacji końcowej, by na końcu przejść przez kurs autoprezentacji. Wszystko to odbywało się z wykorzystaniem narzędzi cyfrowych i w języku angielskim.
Nie pracowaliśmy wyłącznie przy komputerach i salach wykładowych. Część działań odbywała się w terenie, w miejscach ważnych dla tożsamości i historii regionu. W rezerwacie Lago di Cornino uczniowie poznali lokalny projekt ochrony sępów płowych. W górskim schronisku Pian di Ciclamini uczestniczyli w zajęciach na temat bioróżnorodności, a w Palmanovie analizowali założenia renesansowej urbanistyki.
Współpraca z włoskimi uczniami była kluczowym elementem mobilności. Wspólnie rozwiązywali problemy, planowali działania, dzielili się obowiązkami i wzajemnie wspierali w zadaniach. Dla wielu osób to właśnie ta część, relacje i realna współpraca, okazała się najbardziej rozwijająca.
W czasie wolnym realizowaliśmy program kulturowy, który obejmował wizyty w najważniejszych miastach regionu - Wenecji i Trieście. Uczniowie aktywnie zwiedzali te miejsca. Wyszukiwali detale architektoniczne, dokumentowali przestrzeń miejską, analizowali układy urbanistyczne i gromadzili kolejne materiały wizualne potrzebne do realizacji projektu. Te działania, łączące edukację i eksplorację, okazały się skuteczną formą poznawania kultury i historii miejsc, które do tej pory znali tylko z podręczników.
Efektem całego przedsięwzięcia są publikacje edukacyjne – prezentacje, opracowane w j. angielskim. To namacalne rezultaty. Ale równie istotne są te mniej widoczne: większa pewność w komunikacji po angielsku, doświadczenie pracy zespołowej w międzynarodowym środowisku, lepsze rozumienie różnic kulturowych i otwartość na inne sposoby myślenia i działania.
Projekt był dobrze przygotowany, a jego realizacja przebiegała zgodnie z założonym harmonogramem. Dzięki sprawnej współpracy z partnerem z Udine, mobilność przebiegła bez zakłóceń, a uczniowie wrócili z doświadczeniem, którego nie da się odtworzyć w klasie.
Choć wróciliśmy do codziennych obowiązków w szkolnych murach, doświadczenie tej mobilności na długo pozostanie z nami. Europa, ta realna, współczesna, codzienna, przestała być abstrakcją. Stała się rzeczywistością, z którą nasi uczniowie mieli szansę się zmierzyć, współtworzyć ją i z niej czerpać.
Rezultaty już wkrótce będą do obejrzenia na naszej stronie projektowej.